Remissvar, corona och framtidstro

ORDFÖRANDE HAR ORDET 22 SEPTEMBER 2020: En annorlunda höst tar vid efter en annorlunda vår och sommar. Covid-19 har oss fortfarande i sitt grepp även om de nationella bedömningarna om läget har blivit något mer positiva. Häromdagen blev det klart att besöksförbudet på våra boenden kan hävas, men det ställer fortsatt stora krav på verksamheten att alla besök ska genomföras på ett säkert sätt.

Det blir en utmanande uppgift. Hur många är det inte som sitter och väntar på en kram eller att få hålla någon i handen?

Hårdare tag löser inte problem med social oro

Social oro i spåret av viruset är på mångas läppar. Hårdare tag verkar vara den mest framträdande åsikten om vad som ska förbättra situationen. Personligen tror jag på helt andra metoder där socialtjänsten är en viktig aktör för att skapa ett samhälle där marginaliserade unga kan få tillbaka framtidstro och en tillit till samhället.

Men socialtjänsten är bara en del av pusslet. Under en resa i Afrika mötte jag flera som använde uttrycket ”det krävs en by för att fostra ett barn”. Det är lika giltigt här. Föräldrar, nätverk, socialtjänst, polis och skola – vi måste göra det tillsammans.

God och nära vård

För FSS styrelse är det i skrivande stund bråda dagar. Vi är i slutklämmen på remissvaret om God och nära vård. Det kommer ut på socialchefer.se när vi har knåpat färdigt och skickat in svaret till departementet.

Vad omställningen mot god och nära vård innebär för min kommun? Ja det är innehållet i en av föreläsningarna du kan titta på under Socialchefsdagarna 2020. Socialstyrelsen, utvecklingsorganisationer i Jönköpings län och Fyrbodal, samt Kommunförbundet Skåne berättar om sitt arbete.

Prioriterade forskningsområden inom socialtjänsten?

Vi har haft styrelsemöte med digital närvaro av både Socialstyrelsen och SBU. SBU har tillsammans med Forte tagit fram en lista på prioriterade forskningsområden inom socialtjänsten. Vi vet att det saknas forskning så detta blir spännande att ta del av framöver. SBU har bett FSS att komma med inspel i dessa frågor och jag blir jätteglad om du mailar till info@socialchefer eller skriver en kommentar till det här inlägget ifall du vill bidra.

Socialstyrelsen har väldigt många uppdrag på gång – både inom den nationella samordningen kopplad till covid-19-pandemin, och inom andra områden. Jag återkommer till det vid ett senare tillfälle.

Socialchefsdagarna 2020 blir socialchefsveckor

FSS fokuserar naturligtvis också på de digitala Socialchefsdagarna 2020, som sänds nästa vecka från Göteborg. I år är temat ”Möjliggörare i en föränderlig värld”. Det passar verkligen bra i dessa tider. Sändningen går 30 september och 1 oktober och du kan faktiskt anmäla dig ända till 28 september – passa på om du inte redan har gjort det. Förutom de tio direktsända föreläsningarna finns ett drygt dussin förinspelade. Hinner du inte titta just de två dagarna kommer alla föreläsningar (även de som sänds direkt) att vara tillgängliga minst till 14 oktober för dig som anmäler dig.

Det vore kul att se dig!

Och jag vill än en gång tipsa om att dra ihop ett gäng och titta på Socialchefsdagarna tillsammans! Vi brukar säga att ”kraften ligger i mötet”. Men att mötas genom en bildruta kan vara lite tvådimensionellt och platt. I Östersund kommer Socialchefsdagarnas deltagare därför att hyra in sig på Frösö park och titta gemensamt på storbildsskärm, de ska till och med ha en festmiddag på kvällen (coronasäkrad, såklart).

Det vore kul att se dig på årets socialchefsdagar! Fota dig eller gruppen där ni tittar på konferensen och lägg ut på sociala medier. Tagga inlägget med #socialchefsdagarna.

Varma hälsningar
Monica Persson, FSS ordförande