Det vardagsnära sociala arbetets betydelse

För de flesta är sommarsemestern över och tillbakagång till arbetet är ett faktum.

FSS har varit aktiva i Almedalsveckan och bidragit i viktiga socialpolitiska dialoger om bland annat bostäder, socialtjänst och hälsosjukvård och digitaliseringsarbetet inom välfärden. Vi inom FSS riksstyrelse har hunnit med semester också.

Jag själv har varit på två fotbollscuper tillsammans med 12–14-åriga flickor. När jag ser tillbaka på mina tolv år som ledare inom fotbollen har jag alltid tänkt att det ger så mycket energi, delvis för att det är så olikt det som jag gör på arbetet. Det är det förvisso men vad jag också efter den här sommaren ser väldigt tydligt är vilket praktiskt socialt arbete jag utför som ledare inom föreningslivet.

Jag har alltid tyckt att det är en ynnest att få sova tillsammans med ungdomar på luftmadrass på ett golv, att äta alla dygnets måltider ihop, spela fotboll tillsammans och bada, hoppa långrep, vila, kolla på fotboll och få vara en samtalspart till flickor i början på tonåren.

Att som vuxen då säkerställa att alla flickorna känner delaktighet, samhörighet och att de är betydelsefulla, är ett vardagsnära viktigt socialt arbete. När vi utvärderade cupen sa flickorna att det bästa med cupen har varit att de lärt känna varandra på ett nytt sätt, fått nya kompisar och att de gillat att vi varit så mycket tillsammans. Samhörigheten är det viktigaste.

Då tänker jag att betydelsen av att känna att man är i ett sammanhang är stor. Som barn och ungdom behöver man känna att man hör ihop, att man är en del av något större. Som vuxen är det samma behov. Att vara del av något större. Att känna tillhörighet och samhörighet med en  arbetsplats, en skolklass, ett fotbollslag eller ett kompisgäng är viktigt.

Det är inte självklart att känna tillhörighet och samhörighet. Det gör att vi som finns i samhörigheten måste se till att andra kommer in. Det kan handla om föreningslivet och att bjuda in till laget och föreningsaktiviteter, att göra arbetsplatsen tillgänglig för personer med funktionsnedsättningar eller att se till att alla trivs och kan utvecklas i skolan.

Varje dag, varje minut finns möjlighet till ett vardagsnära socialt arbete som gör skillnad. Det finurliga är att detta sociala arbete varken utförs av någon specifik profession eller erbjuds som insats efter utredning, utan det sociala arbetet utförs av oss alla. Om vi anstränger oss lite.

Kommentarer inaktiverade.